Parteneri

Raiffeisen Bank

Interviu

Corina VASILE, Director de Comunicare și Relații Publice, Raiffeisen Bank România

Federația VOLUM: Ce reprezintă voluntariatul pentru dumneavoastră și care credeți că este impactul activităților de voluntariat în societatea românească?

Corina VASILE: Voluntariatul este o activitate foarte valoroasă pentru societate, dar și pentru cel care o face. În principiu știm ce presupune: implicarea voluntară a celor care doresc să facă bine fără a aștepta nimic în schimb. Fiecare voluntar primește, însă, enorm înapoi pentru efortul lui. Primește recunoștință, zâmbete, experiențe noi, își îmbogățește cunoștințele. În multe privințe, i se schimbă viața, dar mai ales felul în care privește viața. Mă bucur că și la noi voluntariatul a început să fie înțeles și apreciat la valoarea lui. La început a fost destul de greu. Veneam după perioada comunistă, care a reușit să anuleze pornirile firești spre voluntariat ale omului. Pentru noi, la Raiffeisen Bank nu cred că exista proiect de responsabilitate socială care să nu aibă și componenta de voluntariat, fie că vorbim de asistență socială, de educație, de sport etc. Interacțiunea dintre voluntari și beneficiari, cunoașterea și înțelegerea situațiilor prin implicare directă determina o schimbare de comportament și de atitudine. Voluntariatul poate schimba traseul unui om în viață, poate mobiliza resurse financiare sau poate depăși granițele unui singur ONG sau a unei singure companii, devenind o mișcare națională, precum s-a întâmplat în cazul programul de strângere de fonduri coordonat de United Way. Ce e și mai frumos este că voluntariatul este molipsitor, creează o stare și o energie cu totul deosebite. După o activitate de voluntariat vei povesti prietenilor, familiei, colegilor și, câteodată, chiar necunoscuților experiența ta și îi vei convinge și pe alții să se implice și să vină alături de tine. E o bucurie pentru mine că în Romania tot mai mulți oameni devin voluntari în proiecte și cauze diverse, fie pentru că au o convingere personală, fie pentru că au prieteni care se implica și atunci li se alătură. În același timp, voluntariatul implică un set de abilități și competențe pe care nu toate ONG-urile le au, dar e bine să le dezvolte, pentru că sunt multe proiecte în care e nevoie mai ales de participarea unui număr de oameni, nu de strângerea unor sume de bani.

FV: Ce reprezintă voluntariatul pentru Raiffeisen Bank și cum veniți în sprijinul unor astfel de activități?

CV: Raiffeisen Bank  are o politica de responsabilitate corporativă și susținem programe și proiecte anuale și multianuale, în parteneriat cu ONG-uri naționale sau locale, în cinci domenii prioritare: arta și cultura, ecologie urbană, educație financiară și antreprenorială, sport ca stil de viață sănătos și servicii sociale. Proiectele de CSR în care ne implicăm cuprind, de cele mai multe ori, și voluntariat. Conform politicii de voluntariat a companiei, oferim colegilor posibilitatea de a se implica în activități de voluntariat în timpul orelor de program. În 2015, peste 400 de colegi au petrecut 2.077 de ore de voluntariat, cu o medie de 5 ore de voluntariat dedicate de un singur coleg. Din ce în ce mai mulți angajați Raiffeisen Bank doresc să fie voluntari în programele pe care le susține compania, înțeleg valoarea contribuției lor și sunt dispuși să se implice pe termen lung atât financiar (cum sunt donațiile personale recurente pentru United Way) cât și cu cunoștințele și experiența lor (cum sunt programele de educație financiară coordonate de Junior Achievement România).

FV: Care este mesajul dumneavoastră pentru voluntarii și organizațiile care implică voluntari din România?

CV: Apreciez mult determinarea și consecvența voluntarilor. Nu este deloc ușor să îți asumi responsabilitatea unei acțiuni de voluntariat atunci când timpul devine o resursă extrem de valoroasă și avem atât de multe de făcut în fiecare zi. Cu atât mai mult îi apreciez pe cei care au ales să transforme voluntariatul într-o adevărată „profesie”. Sunt oameni în Romania care fac voluntariat pentru mai multe cauze, strâng bani sau dedică timp, energie și cunoștințe pentru o schimbare în bine. Este puțin probabil să participi o dată la o acțiune de voluntariat și să nu îți dorești să repeți experiența. Cu toate acestea mai sunt atât de multe lucruri de făcut și de îndreptat în România așa încât și nevoia de voluntariat e la fel de mare. Este o oportunitate pentru ONG-uri să creeze proiecte, să colaboreze între ele și să atragă mai mulți voluntari pentru a schimba în bine lucrurile.